Yoga för att väcka kroppen varsamt

Hej hej alla fina människor därute!

Allra först vill jag tacka er för era underbara kommentarer och hejarop efter gårdagens nyhet. Så roligt att äntligen få göra mitt allra första inlägg här! Sen vill jag också tacka min fantastiska mamma för att hon öppnar upp famnen och ger mig denna möjlighet. Tack tack tack!

Jag tänkte börja med att bjuda med mig av hur min bästa morgonyogastund ser ut i dagsläget. Att börja dagen i stillhet och i harmoni med kropp och sinne ger mig den bästa möjligheten att gå in i dagen med lugn och medvetenhet. Bästa förutsättningarna till en bra dag! Beroende på hur lång tid jag har på mig anpassar jag tiden i positionerna så att jag i lugn och ro kan fortsätta dagen. Så jag vill uppmana er att slå er till ro och följa med i positionerna.

Första positionen handlar om att landa, landa i andetaget, i kroppen och i nuet. Sätt dig med benen i kors om det känns skönt och med händerna i knät. Andas in och andas ut i lugnt tempo. Känn hur bröstet utvidgas vid inandning och sjunker ihop vid utandning. Ibland använder jag mig av mina fingrar och räknar andetagen, från två knutna nävar blir det två öppna som kan dra till sig energi och positivitet.

Andra positionen är en framåtfällning. Här sitter du fortfarande Med benen i kors och fäller överkroppen framåt mot golvet. Bindväven runt höfter och rumpa får arbeta och andningen kan kännas mer utmanande. Det kan även kännas utmanande runt nacke och ryggrad, att placera huvudet på en kloss eller bolster kan vara skönt.

Tredje positionen är en bakåtböjning där jag ofta väljer att sitta kvar med benen i kors. Lägg dig bakåt mot ett bolster eller ihoprullad filt som följer kroppen från svank till hjässa. Armarna låter du tungt falla mot golvet. Detta öppnar upp bröstkorgen och ger lungorna större utrymme att andas djupa andetag. Efter positionen rullar du bort det du tar under ryggen och ligg platt mot golvet. Känn hur det lättar och pirrar i svanken.

Fjärde positionen är en vridning som görs både åt höger och vänster från sittande och återigen i skräddare. Placera höger handflata på höger knä/lår och vänster hand bakom dig. Vrid huvudet åt vänster. Andas djupa härliga andetag. Sedan samma sak på andra sidan.

Avsluta med att ta ett djupt andetag samtidigt som du dra händerna utsträckta, längs kroppen och upp över huvudet. Placera handflatorna mot varandra och andas ut samtidigt som du drar ner dem till hjärtats höjd. Tacka dig själv för att du givit dig denna stund. Som ett extra gott avslut skriv ner tre saker som du just nu i denna stund är tacksam över.

Tack så himla mycket för att ni läst och kanske till och med fått inspiration att testa detta.

/Matilda

3 reaktioner på ”Yoga för att väcka kroppen varsamt

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *