Enkla strategier för ökat välmående i vardagen

Vi upplever att i våra egna ekorrhjul glömmer vi ibland av oss själva. Vi tutar på och vardagsrutinerna flyter på. Från ett ställe till ett annat. Stressade och ångestfyllda blir det ibland pannkaka. Och vi tror att fler känner som vi och inte riktigt vet i vilken ände en förändring skall börja. Därför vill vi dela med oss av våra enklaste och mest basala strategier för att må oss bättre i vår vardag. Strategier som hjälper oss att få andrum och återhämtning.

Skriva

Detta kan egentligen vara allt mellan himmel och jord, du väljer själv vad som är betydelsefullt för just dig. Att skriva hjälper oss att sätta ord på våra känslor och bearbeta saker. Det har varit en viktig del för att också släppa taget om gamla surdegar. Här på bloggen skriver vi framförallt om ett viktigt ämne som vi tycker är viktigt att lyfta, för att dela vår kunskap med er, men även för oss själva. Det finns någonting meditativt med att skapa texter som är väldigt lugnande. Vi skriver också tacksamhetsdagbok dagligen båda två, samt listor i mängder. Lister för inspiration, idéer och saker vi vill göra.

Vila

Att hitta minst ett tillfälle under dagen och vika den för en stunds vila är helt magiskt! Det har blivit som en rutin för oss båda. Det ger möjlighet till att stanna upp, slappna av och få en lugn och trygg stund. Det kan vara under en rast på jobbet, på yogamattan eller i sängen. Stressigt schema och hög ljudmiljö påverkar oss massor. Att vila blir betydelsefullt för återhämtningen. Gärna flera korta stunder under dagen.

Meditera

Vi märker oerhörd skillnad på måendet när vi mediterar regelbundet. Vi får ett annat perspektiv och får tillfälle att scanna över knopp och kropp. Att meditera är långt ifrån enkelt, och självklart upplever vi detta också utmanande vissa dagar. Det kan vara svårt att hålla fokus på att vara här och nu. Det är så lätt att tankarna snurrar iväg. Men det gör verkligen inget! Märker du att du glider iväg i tanken så försökt vänligt med bestämt att rikta om ditt fokus. Vi båda är väldigt förtjusta i att rikta fokuset i meditationen på andetaget. In och ut. 

Träna

Den fysiska träningen är för många en tråkig del att välja bort. De flesta önskar nog att de var igång med träningen men orkar inte ta sig dit. Att träna Crossfit hjälper oss att pausa hjärnan. Vi kan då stänga av tankarna och oroskänslorna som snurrar runt. Det ger oss bättre förutsättningar till att fungera. Aktiv, flåsig och tung träning kan absolut vara meditativ på sitt sätt. För att inte tala om vilket härligt påslag av lyckohormoner det ger.

Äta

Att äta med jämna mellanrum gör att humöret svänger mindre. När vi är stressade kan suget på mat försämras, du kanske börjar må illa och får tvinga i dig maten. Tappar inspirationen för att laga mat eller helt enkelt prioriterar bort det. När blodsockret sjunker och energin går ner gör det att vi känner oss lättirriterade och frustrerade. Detta blir en enda ond spiral. Näringsrik och god mat ger oss bättre förutsättningar till ett gott liv. Att njuta av sin måltid och att äta den i lugn och ro är magiskt.

/Matilda och Anna

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *