Att hantera att livet inte är som vanligt

Det är inga tvivel om att det som händer i vår värld just nu påverkar oss alla rätt mycket. På ett eller annat sätt. Många är rädda. En del känner tvivel över de beslut som tas, över riktlinjer som skall följas. En del blir av med sin inkomst och känner stor oro över sin ekonomi. En del behöver jobba hårdare och utsätta sig för fler risker än i vanliga fall. Och en del tycker det är jobbigt att inte kunna träffa sina nära och kära som vanligt. 

Vi märker av det allihop. Och vi måste hitta strategier att förhålla oss till det som händer. Personliga copingstrategier som gör att vi behåller vår hälsa genom den här krisen. Både den fysiska och den psykiska hälsan såklart. 

För mig är just nu det allra tuffaste att jag inte har kontroll över mitt liv och min almanacka. Planen för dagen eller för veckan kan när som helst ändras på grund av nya riktlinjer eller plötsligt skav i halsen. Det är ju exakt samma förutsättningar för oss allihop, men detta är det som jag har svårast att hantera just nu. Och att dessutom ha ett distansförhållande som kräver ett rejält antal timmar på tåg var och varannan helg gör ju att jag känner mig ännu mer begränsad. Att få ställa in en resa i sista sekund är sååå nedslående när man längtat en hel vecka…

Jag tror att det är viktigt att var och en av oss försöker analysera vad det är som skaver och känns jobbigt för att på så sätt hitta den egna strategin att hantera den här utmanande situationen. Det kommer hjälpa oss att hitta lugn i sinnet.

För mig är det acceptansen att jag inte kan förändra situationen. Jag måste helt enkelt bara försöka släppa taget och hålla mig till de riktlinjer som myndigheterna och min arbetsgivare ger mig. Jag lutar mig mot de rekommendationer som finns och försöker tänka att den här situationen kommer inte vara för evigt. Det här kommer att gå över. Det kommer komma en tid när jag har bättre kontroll över mitt liv igen.

För övrigt så tror jag att det är bra att behålla så många av sina rutiner som vanligt. Oavsett om du är hemma eller har ett jobb som du måste åka till. Dygnsrytm, matrutiner och så vidare. Att försöka träna, gärna utomhus (om du är frisk såklart). Prata med nära och kära (antingen via FaceTime eller liknande eller om alla är friska utomhus). Att behålla normaliteten i livet så långt det går helt enkelt.

Känner du sig rädd och orolig över situationen? Se till att prata med någon om det. Välj ut någon klok person som du kan ventilera din oro med. Det är många som känner sig skrämda över det som händer och då är det viktigt att få prata om det. Och försök att pausa din hjärna från Corona ett tag. Du behöver inte uppdatera dig på alla nyheter hela tiden. Sålla ut det viktigaste. Och gör sedan något roligt istället för att hela tiden kolla nyheter eller sociala medier. Sluta inte leva. 

This too shall pass <3

Stor varm kram/Anna

Hitta tillbaka till sig själv

Jag har haft en rätt intensiv vinter där jag dels kommit tillbaka från en sjukskrivning, kämpar med psykiska besvär och har stora val i livet som har en betydande roll för min framtid. Det har varit en period där jag nu landat i frågor som: Hur är jag som person? Vad gillar jag? Hur lär jag känna mig själv? Och hur vet jag vem jag är? 

Under livets gång går vi igenom många faser. Vi har exempelvis olika roller som vi går in och ut ur, vi har yrkesroller, vänskap-och familjeroller. Vi är barn, unga, vuxna och äldre. Vi går igenom många många känslor som får oss ur och i balans. Vi samlar på oss erfarenheter, kunskaper och utvecklas dagligen. Det är ju egentligen inte konstigt att man ibland undrar vem man är och hur man ska hitta tillbaka till sig själv. 

Kanske särskilt viktigt under en intensiv period i livet att ha tid att lyssna på sig själv. Det tror jag kan vara den stora nyckeln. Med det menar jag att verkligen lyssna på sina tankar och känslor. Detta kan vara i en meditation, i ett samtal med en nära vän eller med en utomstående professionell person eller kanske på en promenad i skogen. Spelar inte så stor roll i hur eller var mer än att du känner att du saktar ner, är trygg och kan öppna upp dig. Nästa steg är att fundera kring vad det är i sig själv som du undrar över. Är det dina egenskaper eller intressen? Jag rekommenderar verkligen att skriva ner det du säger eller tänker för att ha något att titta tillbaka till. Att skriva kan också göra att saker och ting blir lite klarare för en själv. Vad jag brukar fokusera på är att ösa mig själv med kärlek och var inte för hård mot mig själv! Det är inte lätt att öppna upp sig och känna efter om man inte är van och har övat. Det som du kommer fram till blir som en vägledning för dig själv och något att förhålla dig till. Kanske finns det något du vill prioritera högre, planera i så fall in detta i ditt schema. Är det något som påminner dig om vem du är men som du tappat bort på livets väg, plocka fram det igen. Detta är så klart lättare sagt än gjort men jag vet att du kan klara det! Gör det för din egna skull! Det är trots allt dig själv du ska leva med livet ut, din glädje och lycka är värd att prioritera. 

Intressen kan vara allt från att träna, laga mat, umgås med vänner, läsa böcker, måla, titta på serier eller skriva. Vad som helst där du genuint kan skratta och må bra. Dina egenskaper kan vara hur du upplever dig själv exempelvis generös, glad, entusiastisk, kreativ, ledsen, stressad… 

Genom att utforska ditt sinne kan du växa och utvecklas som person.  Du lär känna dig själv och kan börja ta ansvar för dina handlingar. Du kan röra dig framåt men också att vara nöjd med det du har och där du är. Genom att se dig själv och din omvärld, vad sker hos dig själv och vad sker i din omvärld? Hoppas jag bidragit och uppmärksammat några tankar och känslor hos dig själv.

/Matilda