Tänk om vi bara kunde vara lite snälla mot varandra…

Jag tror att vi är många som ofta upplever oss bedömda av andra. De flesta av oss är tyvärr rätt duktiga på att döma och kritiserar våra medmänniskor. Och det är faktiskt så våra hjärnor är uppbyggda och programmerade att föra. Vi är gjorda att bedöma omvärlden för att kunna tolka olika situationer för vår överlevnad. Detta var väldigt användbart när vi bodde i naturen och behövde vara på vår vakt.

Ur ett modernt perspektiv i dagens samhälle blir bedömningar och kritiserande extremt tunga och ofta påfrestande för oss människor.  Det är många som mår extremt dåligt, känner oro och stress på grund av känslan av otillräcklighet. Vi känner oss otillräckliga och vänder och vrider oss ut och in för att försöka passa in. För att bli godkända. För att inte bli utstötta.

Vi kämpar hela tiden för att bland annat bli omtyckta, synas lagom och lyckas i livet. Vi vet att andra betraktar och drar slutsatser både i privatlivet men också på sociala medier. Hela tiden blir vi bedömda och kritiserade. 

Det är inte konstigt att vi tappar bort oss själva och att vi känner oss otillräckliga. Det gör oss så upprörda att vi trampar på varandra istället för att acceptera och lyfta varandra. Det är inte helt lätt att vända på sitt egna tankemönster och synsätt i att bedöma andras negativa handlingar eller sidor, men försök! Hur vill du att andra människor ska betrakta och prata om dig. Vill inte du bli accepterad och känna dig tillräcklig? 

Vi ska alla känna oss mer än tillräckliga, starka och säkra här i livet. Sluta prata skit och säg inte till någon annan hur hen ska vara eller bete sig. Vi alla kämpar, gör snedsteg. Vi gör mindre bra saker. Men trots allt försöker de flesta av oss bara göra rätt. Vad sägs om att vara lite mer snäll mot både våra medmänniskor och oss själva? Att möta oss själva och andra med lite mer medkänsla och snällhet och lite mindre av dömande?

Bara en tanke såhär en onsdag

/Matilda

Yoga på balkongen

I perioder så är jag tyvärr rätt bra på att prioritera bort min egna yogapraktik. Så länge jag instruerar klasser så blir det en hel del träning för mig hemma också men när jag inte de perioderna jag inte har några klasser så glömmer jag lätt bort det och lägger allt mitt fokus på crossfiten istället. Himla dumt, för jag behöver ju balansen så väl. Jag har ju valt att inte starta några nya grupper nu i coronatider utan avvaktar ett tag till innan jag kör igång igen.

Men i morse när jag vaknade så sa min kropp till mig att den ville yoga. Och eftersom  jag faktiskt hörde vad den sa så fick det bli så. Passade på att köra ett pass ute på balkongen (det första för säsongen) eftersom teperaturen tillät det. Älskar verkligen att yoga utomhus. Det ger liksom en extra dimention till träningen att få göra den ute i friska luften. Och precis som efter varje pass så frågar jag mig själv förvånat varför jag inte gör det här varje dag… Att känna hur kroppen, själen och hjärtat mjukar är helt obeskrivligt skönt. 

Det kanske får bli mitt nya. Morgonyoga på balkongen!

Kram på er /Anna

Odla positiva tankar

Med att “odla positiva tankar” menar jag lite som att så det där lilla fröet nu på vårkanten. Ge fröet förutsättning att växa genom att sätta det i jord, vattna och ge det solljus. På samma sätt föreställer jag mig att man kan så en liten positiv tanke, ge den kärlek och uppmärksamhet för att låta den växa och bli större och starkare.


En liten positiv tanke kan vara att du vill må bättre än vad du gör idag. Ge din tanke lite nyfiken uppmärksamhet så kan du finna vad det är du ska ge dig själv mer av. Är det att påminna dig själv att du är värdefull, att du inte är ensam eller… Vad det än må vara så tänk det och låt dig själv växa. Låt dina positiva tankar växa.


Jag skulle tro att det är omöjligt att inte tvivla på sig själv eller sin omgivning då och då. Att ibland känna ångest eller oro ingår i hur vi människor fungerar. Dock upplever jag att vi många gånger fastnar i tankebanor och negativa spiraler som inte gynnar oss. Att då istället försöka uppmärksamma de där tanke-bovarna som i längden får oss att må dåligt kan göra att vi skapar möjligheter till att så ett nytt värdefullt frö.


Förlag på positiva tankar

  • Jag är värdefull precis som jag är
  • Jag är värd allt som är bra
  • Jag får njuta
  • Jag är värd att älskas

Och vad passar sig inte bättre än nu på våren att så lite mer positiva tankar i hjärnan.

Does it make sense?

/Matilda

Shinrin yoku, skogsbad eller bara gå ut i skogen…

”Och jag sätter mig på en sten mitt i skogen och lyfter blicken. Det är något med trädkronornas vajande i vinden som är lugnande. Kanske är det samma effekt som vågornas rullande mot stranden? Oavsett vilket så låter jag mina sinnen ta över. Jag tar in det jag ser, jag hör det jag hör och jag känner de dofter som min hjärna registrerar. Tömmer hjärnan på andra oväsentligheter. Det enda som finns just här och nu är skogen och jag.” -Anna

Jag vet inte hur det är med dig. Men jag har iallafall upplevt att den pågående pandemin har bidragit till att fler människor söker sig ut i naturen. Av myndigheterna har vi fått till oss att det är säkrare att umgås utomhus och  även det faktum att vädret varit rätt skönt de senaste veckorna har gjort att steget ut i skogen blivit kortare för många av oss. Och det är ju såklart jättebra. Forskning visar nämligen tydligt att vi människor mår bättre av att tillbringa tid ute i naturen. Blodtrycket sjunker, oro minskar och välmåendet ökar. Även immunförsvaret sägs förbättras.

Jag tror att du vet vad jag pratar om. Du vet när man knatar rätt ut i skogen, kanske sätter sig på en sten eller strövar framåt i sakta mak på en smal skogsstig. Tar några djupa andetag och låter den syremättade luften fylla lungorna. Känner hur surret i huvudet saktar ner och hur sinnena öppnas. 

Kanske har du stött på uttrycken shinrin yoku eller skogsbad? Vad handlar det om egentligen? Är det inte bara att gå ut i skogen? Både ja och nej. Shinrin yoku är en japansk term som betyder ungefär ”ta in skogsatmosfären med alla sinnen” Det kan även översättas bokstavligen till ”skogsbad”  Skogsbad går ut på att ta det lugnt och ”bada” i sinnesintryck från skogen. Att inte göra så mycket, utan fokusera på att vara och att långsamt och uppmärksamt låta dofter, ljud och känselintryck lugna ner kropp och hjärna. Det finns rätt mycket forskning på hur Shinrin yoku påverkar hälsan på ett positivt sätt och trenden sprider sig mer och mer i världen. Intressant tycker jag. 

Men alldeles oavsett, vad vi än kallar det. Ut i skogen är ändå rätt bra skit 🙂

/Anna

Bada kallt

Jag har ju flera gånger skrivit om hur jag och sonen det senaste året har övat på att bada kalla bad. Vi startade i mars förra året och vår målsättning var att bada minst en gång varje månad hela året. Nu har ett drygt år gått och vi kan nöjt konstatera att vi klarade utmaningen. Vissa gånger har det varit motigare än andra gånger men de sköna baden har definitivt ändå varit fler än de jobbiga.

Vad har vi lärt oss då?

  • Jo, att det spelar ingen större roll om det är kallt eller molnigt ute. Det är eventuell blåst som avgör om badet blir njutningsfullt eller inte. Den mest utmanande stunden är från det att du börjar klä av dig till att att kroppen kommit ner under vattenytan. Har du väl tagit dig dit så är resten bara en njutning.
  • Att behålla ett lugnt, stadigt, mjukt och mättat andetag är a och o om för att badet skall bli skönt.
  • Det är roligare om man är två. Vårt bästa tips är att skaffa en badkompis. En kompis som inte bangar när det känns motigt och som håller din handduk (och hjälper till att filma eller fota). En kompis att dela upplevelsen med tillsammans med över en varm kopp kaffe eller te efter badet. 

De kalla baden sägs ju ha massor av hälsofördelar och folk vinterbadar som aldrig förr och det finns faktiskt viss forskning som stödjer de kalla badens positiva effekter på hälsan. Men det är ändå viktigt att veta att hypen för vinterbad nog mer bygger på de inbitna vinterbadarnas upplevelser än på forskning. De upplevda hälsofördelarna sägs vara att man får bättre smärttålighet och minskad infektionskänslighet. Man får mer energi och halterna av stresshormoner sjunker i kroppen. Sömnen blir bättre och man får en bättre förmåga att hantera oro och ångest. Bland annat.

För mig är det svårt att peka på några dramatiska förändringar i min hälsa, men så har jag inte badat så ofta heller. De hälsofördelar som forskarna kunnat visa på bygger på bad så ofta som 3-4 gånger i veckan. Och vi har ju bara badat 1-3 gånger per månad. Men alldeles oavsett. Hälsofördelar eller ej. Så är det sjukt skönt.

Känslan av att ta kontroll över andetaget, hålla fullt fokus och klara sinnet är helt outstanding. Och kroppens reaktion, med ökad blodcirkulation direkt efter badet och sedan den skönaste avslappningen efter en stund, finns det inte mycket som slår. Och vi kommer definitivt att fortsätta bada kallt.

/Anna