Checka in dig själv

Hur mår du där ute? Hur mår du egentligen? Sådär djupt inom dig… 

Nu har de flesta arbetat ett tag och börjat komma in i vardagslivet igen. Jag tror att det är extra lätt att tappa och glömma bort att checka in sig själv när livet drar på i ett högre tempo. Vi har vilat upp oss under sommaren och är ofta rätt taggade på att kicka igång inför hösten. Kanske upplever du ett gött flyt i tillvaron eller så har det helt åt andra hållet… Inte alls en känsla av att vara redo för hösten. Hur som helst tror jag att både du och jag vandrar runt allt för ofta utan att stiga ur vår autopilot för att varva ner och prioritera den återhämtning vi behöver. 

Ta en stund tillsammans med dig själv… var nära dig. Lyssna inåt och se vad som försiggår i ditt sinne och kropp. Kanske kan du känna vilken känsla som finns inom dig. 

“Ibland är det så skönt att ha en egen stund, ge sig tid att känna in var man har sin grund. Man kan bara stilla vara, kanske rentav meditera. Eller upptäcka något nytt, ge sig ut och promenera. Skämma bort sig lite grann, pyssla om sin trötta kropp. Och hitta den där känslan av glädje, tro och hopp. Att väcka den där lusten som gör en kreativ. Så man känner att man lever och är nöjd med detta liv.” – Siv Andersson 

Tyckte att detta citat var passande i sammanhanget. Författaren lyfter bland annat stillheten och balansen för att hitta glädje och energi i livet. För detta missar vi många gånger. Vi gasar gasar gasar järnet ända till att det tar stopp. Vilan och återhämtningen kommer på tok för sent. När vi är alldeles för utpumpade och matta. 

Kan du hitta strategier för att känna en större balans mellan aktivitet och stillhet? Handlar det för dig om att sätta gränser, andra prioriteringar och rutiner? Eller ta tag i att schemalägga stillsamma stunder? Vi alla är olika och har olika behov så se vad du behöver mer av. Vad behöver just du för att skapa din balans för att ha/få ett gott långsiktigt välmående? Det är bara du som kan skapa din balans och ta ansvar för DITT liv. 

Se det fina som kan ske inom dig när du hittar din balans och harmoni. Se vilken glädje och kärlek du kan uppnå att känna om du bara ger dig den tid du behöver. Att känna sin inre kraft och styrka är vi alla kapabla att känna. 

Jag tror att om du bara ger dig själv tid att reflektera kommer du hitta olika lösningar för att skapa din allra bästa höst. För det är inom dig som visheten kan växa och blomstra. Så HUR mår du? 

  • Sitt eller ligg ned, se vad som känns bäst. Öppna eller slutna ögon
  • Känn ditt andetag för en stund
  • Vandra med uppmärksamheten i kroppen, från tå till topp. Lägg märke till förnimmelser, pirr och känslor. 
  • Vart vandrar tankarna iväg till. Försök att inte fastna utan föreställ dig hur tanken glider iväg som ett moln. Vad dyker upp härnäst…
  • Avsluta med att fokusera på ditt andetag en stund innan du varsamt kommer hur din stilla stund. 

Varma kramar 

// Matilda

Barnmeditation

Hej kära du! I helgen släpptes en ny video på vår youtube-kanal, denna gång med lite extra kärlek till våra yngsta. Våra fantastiska barn som behöver vårdas med så mycket kärlek och omsorg. Stilla stunder som meditationsträning är viktigt både för oss vuxna men också för våra yngre. Vi är alla i behov av återhämtning, lugn och stillhet. Så varför inte ta en stund tillsammans i stillhet?

Detta är en meditations video som vi önskar bidra till en stillsam och härlig stund. Just i denna meditation lägger vi märke till våra andetag, hur luften åker in och ur kroppen, in genom näsan och ut genom näsan. Vi uppmärksammar känslor och att alla individer är värdefulla precis som de är. 

Varför meditation för våra yngsta? 

  • Återhämtning för kroppen 
  • Öka kännedomen kring tankar
  • Öka förståelse för sina känslor
  • Minskar stress
  • Mindre oro och ångest 
  • Ökad koncentration 

I meditation ges barn möjlighet att utveckla en livsbalans där vi minskar stress och press. Genom att trygga barnen i sina känslor, kroppar och tankar ökar vi barns medvetenhet och utvecklar verktyg att ta med i sin vardag. Vi vill tillsammans med er utveckla barns självförtroende, lugn och koncentrationsförmåga. För det är också en viktig del, att finnas där för att möta barns upplevelser och erfarenheter. 

Önskar dig en fin vecka!

//Matilda

Tacksamhetstorsdag

Man pratar ofta om sambandet mellan att känna sig lycklig och tillfreds med livet och förmågan att känna tacksamhet. Och egentligen, om man tänker efter så är det kanske inte alls svårt att förstå att de två sakerna hänger ihop. Men vad många kanske inte tänker på är vilket kraftigt verktyg förmågan att känna tacksamhet faktiskt är. Faktum är, att om man skulle kunna ta fram ett piller som får folk att må bättre, känna mer tillfredsställelse med livet och uppleva mer lycka så skulle den sälja stort. Alla vill väl må bra? Inte sant?

Och med det menar jag såklart inte att förmågan att känna tacksamhet skulle vara hela nyckeln till att uppleva lycka i livet. Men det är ett verktyg som är helt gratis och alla har tillgång till det. Det enda du behöver är lite övning (en del mer en del mindre). Att ändra sitt mindset mot att se det stora i det lilla och att aktivt känna tacksamhet kommer att ändra ditt liv till det bättre. Jag lovar.

Men de som lever eländiga liv då, som lever i misär, de som har usla förutsättningar till ett bra liv, kanske någon säger. Det är ju lätt att vara tacksam när man är så privilegierad som jag är. Men alltså det är inte det som det handlar om. Utan det handlar om att kunna se det som man har i livet som är bra och känna glädje och tacksamhet över det. Det kan vara glittret på sjön när man går till jobbet på morgonen. Det kan vara den där goda koppen kaffe man drack till förmiddagsfikat. Det kan vara personer man har nära sig. Att solen skiner, att lunchen var god. Att man har ett jobb att gå till. Det finns där. Jag lovar. Bara du lyfter blicken så kommer du att se det. Det kan vara precis vad som helst. Det är inte det viktiga. Det viktiga är vad tacksamheten gör med vår känsla, vår tanke, våra handligar och vår fysiska kropp. Den får oss att må bra. Vi mår bättre av positiva tankar (tacksamhet) än av negativa (stackars mig). Så är det bara. När man väl öppnar ögonen så finns det såååå mycket att vara glad över. Det finns rent utav ingen hejd på det. 

För mig kan tacksamhet ofta handla om en känsla av tillfredsställelse över att allt känns lugnt och ingenting är kaotiskt för stunden. Men det kan också handla om galen glädje över något härligt som händer. Så min erfarenheter att att lyckan både kan kännas stillsamt återhållen men även euforisk. Och alla nyanser där emellan. 

Det finns många forskningsstudier som faktiskt stödjer ett samband mellan förmågan att känna tacksamhet och att vara välmående. Både när det gäller vår fysiska och psykiska hälsa. Så why not? Varför inte öva på att känna mer tacksamhet? Det finns ju inte direkt något att förlora. Och det är ju inte som om det tar vare sig någon tid eller energi. Det gäller bara att komma ihåg det. Själv har jag sedan ett år tillbaka skrivit tacksamhetsdagbok och det tar mig max ett par minuter. Det är inte mer komplicerat än att jag varje kväll, innan jag går och lägger mig, skriver ner tre saker som jag känner mig tacksam över i min kalender. Ibland är det stort och svulstigt, men det kan lika gärna vara den små detaljerna. Men jag känner ändå att det gör någonting med mig. Att jag fokuserar på det positiva i mitt i liv, det sista jag gör innan jag går och lägger mig gör att det är just en positiv känsla jag tar med mig in i natten. Och tro mig, för en som har haft rätt knöligt med sömnen de senaste åren så gör det skillnad. 

Och när man sedan börjat öva upp förmågan att känna tacksamhet då är det dags att levla upp ett snäpp och börja dela med sig. Det är då det börjar hända magiska saker på riktigt. När man uttrycker sin tacksamhet. Både för sig själv (till exempel genom att skriva ner det i en tacksamhetsdagbok) men även till andra. Om du skickar iväg det där smset till en vän där du uttrycker tacksamhet över att ha hen i ditt liv så övar du både på att aktivt känna tacksamhet, men gör även hen glad. Samma sak om du blir generösare med att strö komplimanger runt omkring dig. Tänker du något positivt om någon annan människa, berätta det då! Vad skulle kunna gå fel? På vilket sätt skulle världen bli en sämre plats om vi talade om för andra att vi uppskattar dem liksom?

Vi har spelat in en kort meditationssekvens med fokus på tacksamhet. Behöver du lite hjälp på traven med din nya tacksamhetsövning så ta gärna hjälp av den!

Just idag är jag tacksam över:

Att jag har ruskigt skön träningsvärk efter comeback på gymmet denna veckan efter sommarens dekadenta träningsuppehåll.

Att jag skall få pussas med han jag älskar i helgen. (har svårt att känna tacksamhet över hela den här distansförhållandegrejen alla dagar, men jag jobbar på det)

Att Studio Stilla nu har nått nästan alla sina mål (2 av 7 kvar) som skall nås vid denna månads slut!

Vad är du tacksam över?

/Anna

Att vara kreativ

Det är en sådan härlig och fantastisk känsla i kroppen när jag får utlopp för min kreativa sida. Ni vet när man bara sätter händerna i något och låter dem få skapa något nytt och vackert och fantasifullt. Jag upplever ofta i dessa stunder att jag hamnar i ett tidlöst rum där allt fokus riktas på skapandet. Jag blir så passionerad i det jag håller på med att jag nästintill är okontaktbar. Haha, kanske inte alltid hel hållbart. Men skämt och sido så får det mig att koppla av, få distans till mina tankar och min omvärld. 

Kreativa aktiviteter som får mig att flowa och känna glädje är bland annat: Måla och designa men nu också att knyta makramér. Det finns en tillfredsställelse att se något växa fram ur en tanke till att bli något färdigt.

Sommaren har verkligen givit energi till skapandet och kreativiteten hos mig. Jag har snöat in mig på att knyta makramé och vi vill nu ge dig chansen att inreda med dessa i ditt hem. Det finns olika amplar och väggbonader i vår shop på Instagram som ni hittar HÄR

Att ta dig tid till det som får dig att känna flow och passion är ett utmärkt sätt att träna mindfulness. För väldigt ofta när vi hamnar i det där rummet där allt fokus läggs på det du skapar tar oss till nuet och stillar sinnet.

//Matilda

Starta dagen i stillhet

Varje gång vi skriver någonting på instagram om våra morgonrutinr får vi flera frågor på vad vi egentligen gör. Så jag tänkte jag skulle skriva några rader om det.

Först och främst. Det är egentligen de senaste året som vi båda försökt jobba med våra morgonrutiner. Jag för att jag i hela mitt liv varit en kvällsmänniska och därför oftast är zombietrött på morgonen, vilket alltid lett till rätt stressiga mornar, och Matilda, som trots att hon är morgonmänniska, skall köra hela familjenskalluppochallaskallhafrukostisvinottan grejen. Så vi kände helt enkelt ett behov båda två om en lugn start på dagen för att sedan behålla den känslan resten av dagen. Inte rocket science direkt att om man startar morgonen i 180 knyck så är det svårt att bromsa sig ur det stresspåslaget under dagen.

Så vad gör vi då? Det är såklart lite olika, men huvudsaken är att det går långsamt. Det skall kännas kravlöst och lustfyllt. Annars skapar ju det i sig en stress. Om man skall prestera något också…. Det vore ju bara korkat. Men grunden är såhär. Att ställa klockan ca 30 min innan den vanligtvis ringer. Gå upp och kanske fixa en kopp te (om man orkar öppna ögonen öht i detta stadie). Vältra direkt ner på yogamattan kan vara ett alternativ vissa trötta mornar. Sedan någon form av yoga. Eller rörelse. Lite sträcka, lite tänja, lite lyssna på kroppen vad den önskar. Vissa dagar blir det väldigt stillsamt, vissa andra lite mer fart. Jag har spelat in en kortare yogasekvens (12 min) som du gärna kan används dig av om du vill slippa tänka själv.

Sedan brukar vi skriva några rader. Vet inte om vi har något bra uttryck på svenska som beskriver det riktigt, men journaling är iallafall vad det handlar om. Det kan vara en intention för dagen, eller något man behöver processa efter natten eller inför dagen, en känsla i kroppen eller andra tankar som behöver komma ut. Det kan handla om en mening eller två eller flera sidor beroende på vad som behöver komma ut. Men samma där, helt kravlöst. Och till sist, en lite kortare meditation. Ibland guidad, ibland på egen hand. Oftast runt 5, max 10 minuter.

Är det värt det då? Jamen lätt! Det är rätt tydligt att de dagar vi unnar oss den här stunden blir så mycket bättre som helhet. För nä, vi gör inte detta alla mornar. Av olika anledningar blir det inte så, men drygt hälften av alla dagar i veckan så. Målsättningen är såklart att få till det ännu oftare, det är ju ändå ett av våra bästa lifehacks liksom!

/Anna