Tankar som skaver

Denna gång har jag gett mig på en ganska svår puck, eller i alla fall vad jag upplever den som. Detta inlägg handlar om våra hjärnspöken som träder fram när vi bland annat är hemma sjuka/vabbar. I dessa tider med rådande pandemi är min upplevelse att det blivit extra markant. Vi ska nu hålla oss hemma vid minsta symptom av förkylning, vilket vi inte alls är vana vid. Ofta trycker vi på alldeles på tok för hårt trots att vår kropp egentligen signalerar att vi behöver vila. Jag har nu vabbat och varit/är sjuk, inne på andra veckan och känslan av att jag inte presterar eller producerar i mitt arbete får mig att känna mig lat, dålig och rent ut av askass. Känner du igen dig?

Jag vill också tillägga att jag är mycket medveten om att detta är helt vrickat och rent ut av idioti. Jag måste ju vara hemma om jag är sjuk! Ingen vill ha en förkyld anställd på sin arbetsplats! Och oooom någon skulle tycka och tänka något illa om mig so what?! Varför bry sig om vad andra tycker?

Men varför har jag en rädsla inom mig att jag ska uppfattas som lat? Mycket handlar nog om samhällsstrukturen och den uppväxt jag haft. Jag tycker mig avläsa och överanalysera mängder av tecken som omgivningen utstrålar. För många av mina medmänniskor tycker nog inte att jag är lat som är hemma med snorig näsa, huvudvärk och förhöjd temp. Varför tolkar jag dem som de? Med all säkerhet så handlar det mycket om det förhållningssätt samhället haft under vår uppväxt kring förväntningar vilket i sin tur skapat ett förhållningssätt till oss själv.

Så nu tänker i alla fall jag fokusera på att släppa taget och byta ut tankebanor som inte hjälper mig ett dugg! Är du med mig?

Men hur? HUR ska du och jag komma ur dessa tankebanor? Nu kommer jag till det bästa och egentligen mest simpla! Trumvirvlar tack!! Vi måste bryta dem, vi måste bryta de tankebanor som inte gynnar oss.

Så här:
1. Först och främst lägga märke när en negativ tanke dyker upp.
2. Avbryt den och ersätt den med en mer positiv tanke som:

”Det är min kropp som vet sanningen, ingen annans”
”Jag duger precis som jag är”
”Jag är tillräcklig”
”Jag är älskad precis som jag är”

Kan också rekommendera dig att köra gratispasset: Barnmeditation (LÄNK HÄR) för att släppa taget om känslor och tankar som inte gynnar dig. Passar både vuxna och barn!

//Matilda