Vad är grejen med meditation?

Meditation hit och meditation dit. Var och varannan människa mediterar och du fattar inte alls varför. Vad är grejen med att sitta helt still och vara tyst? Kanske kryper det i kroppen bara du tänker på det? Eller så är du jättenyfiken men har ingen aning om i vilken ände du skall börja. Så jag tänker att jag kör lite info om just meditation idag.

Meditation är en form av mental träning som går ut på att träna sinnet att vara i stillhet. Meditation är en kombination av avslappning och koncentration och den utförs oftast i sittande eller liggande positioner. En förklaring till att meditation fungerar skulle kunna vara att meditation är en slags träning för hjärnan. När du mediterar tränar du på att lugna ner den, även undermedvetet. Att genom att regelbundet öva i att sakta ner tankarna kommer tillslut en del av de irrelevanta tankarna (bruset) även lugna sig i situationer då du inte mediterar, i din vardag. Meditationer kan alltså leda till att det undermedvetna själv lär sig filtrera många tankar innan du blir medveten om dem. 

De positiva effekterna av meditation för välmående och generell hälsa är många. Rent fysiologiskt kan det exempelvis handla om sänkt blodtryck, förbättrad sömn och förbättrat immunförsvar. Även de mentala hälsovinsterna med meditation är stora. Meditationen kan till exempel minska ångest, stress, bidra till ökat självförtroende och minska antalet depressioner. Forskning visar även förändringar i hjärnan hos de som mediterar. Bland annat så har man sett hur aktiviteten i den vänstra pannloben ökar i samband med meditation, det är den delen av hjärnan som styr våra positiva känslor såsom glädje, lycka och välbefinnande. Samtidigt som aktiviteten i den högra pannloben minskar. Det är den delen av hjärnan som styr känslor som rädsla, ilska och irritation.

Meditation går till så att man först placerar sig i en sittande eller liggande position för att sedan försöka komma ner i en avslappning då kroppen släpper de spänningar den bär på. I början krävs det ofta att man befinner sig på en tyst och stilla plats för att minska distraktionen. Sedan handlar det om att försöka stilla tankebruset och detta genom att fokusera exempelvis på andetaget eller någon förnimmelse i kroppen. Alternativt använda sig av någon form av mantra. Målet är att försöka notera de tankarna som poppar upp i huvudet lite grann från ett utanförperspektiv. Notera dem när de dyker upp utan att för den skull värdera dem, och sedan släppa taget om dem och återgå till det man valt att försöka hålla sitt fokus på. 

Hur länge man mediterar är såklart individuellt. Men jag skulle säga att det är bättre att göra det ofta och regelbundet än länge i början. Om du får till 5-10 minuter varje dag så är det mycket bättre än att sitta 1 timme en gång i veckan. Och var beredd på att det troligtvis kommer krävas en hel del övning innan du får kläm på det. Och med kläm menar jag att du känner dig avslappnad i kroppen, vaken i huvudet och upplever att tankebruset tystnar en smula. Men ge inte upp. Även när du övar så är hälsovinsterna stora. Och var beredd på att det ibland kommer kännas svårt och motigt. Vissa gånger kommer du uppleva att tankarna bara överfaller dig. Men misströsta inte för de stunder som du kommer uppleva den där sköna stillheten så kommer du känna allt är värt det. För den känslan är ljuvlig och smått beroendeframkallande.

Framöver kommer vi fördjupa oss mer i ämnet meditation. Men är du sugen på att starta. Bara sätt dig, slut dina ögon och kör! Det är inte som om det kan bli fel 😉

Kram Anna

Men det är ju så TRÅKIGT att vara stilla

Eftersom jag inte gör mycket annat än att tjata om stillhet som verktyg för välmående och balans i livet så får jag rätt ofta den reaktionen. Senast igår pratade jag med en vän som sa: asså det där med meditation och grejer, det är inget för mig, det kryper ju i hela kroppen, jag kan inte sitta still så länge… Eller något annat jag ofta får höra: om jag bara har ett par timmar i veckan att lägga på träning så vill jag ju svettas och flåsa. Då vill jag ju känna att jag har gjort någonting när jag kommer hem… Den här är också vanlig: jag blir så uttråkad och rastlös, jag är mer en person som gillar hård träning.

Och såhär. De här argumenten har jag också använt. Så jag förstår var de kommer ifrån. Men idag kan jag slå hål på dem på en gång.

Nej det är skitjobbigt att vara i stillhet när vi inte är vana. Det kryper i hela kroppen för att kroppen och huvudet som är vana vid 200 knyck inte fattar hur den skall bete sig helt plötsligt. När du är i det här läget så är det då du behöver stillheten som mest. Vi ÖVAR på vara stilla och vi ÖVAR på att meditera. Det är inget som vissa är genetiskt bättre på än andra. Om du är i ett läge i livet att du inte kan sitta stilla och försöka dämpa din monkey mind i ett par minuter varje dag så är du i större behov av det än vad du kan ana.

Och ja, vi har alla perioder i livet då vi försöker trycka in ett par timmars konditions- eller styrketräning i veckans allt för tighta schema och att då prioritera bort den tiden för att ligga och kravla runt på en yogamatta under en filt då man inte svettas, inte blir starkare och inte förbränner ett skit kan kännas oerhört bortkastat. Men att försöka hitta en kvart här och där, ett par gånger i veckan för några yogaövningar innebär kanske inte just att det är den vanliga träningen som behöver prioriteras bort. Det skulle också kunna vara en stunds slötittande på tv eller scrollande på telefonen som ryker. Just sayin…

Och ja. Bara för att man (även jag) ÄLSKAR hård träning, så innebär inte det att min kropp, precis som alla andra kroppar, behöver BALANS. Det ena utesluter inte det andra. Och vi är inte människor som har så unika kroppar att deras behov skiljer sig så extremt mycket år. Faktum är att våra kroppar och våra sinnen behöver faktiskt rätt mycket samma saker. Det är klart att i perioder kan behoven skifta en smula. Men behovet av balans är det samma för oss allihopa. Och desto fortare vi springer genom livet desto större är behoven att vara i stillhet för att nå den balansen. Det finns det ingen som kan argumentera emot.

Men såhär. När vi gasar oss igenom livet som många av oss gör så är det fan läskigt att stanna upp. För i stillhet så kommer allt det där som är lite jobbigt i livet i kapp. Som en käftsmäll ibland rentutav. För i stillhet, när vi inte distraherar oss så kan vi inte heller gömma oss från det som faktiskt kanske skaver i livet. I stillhet blir vi liksom tvungna att möta känslor som vi annars förtvivlat försöker förtränga. Och det är jobbigt. Som fan. Meeeen, för att du skall hålla. Både kroppsligt och själsligt så behöver du det också. Du är troligen inget undantag (om du inte redan innan lever ett extremt stillsamt liv. Då bör du kanske prioritera ett par timmar i veckan med en tung skivstång istället).

Att prioritera sin återhämtning genom stilla aktiviteter som meditation, yoga, mindfulnessövningar, stilla promenader i naturen eller att helt enkelt bara gå ut i skogen och sätta sig på en sten och glo på himlen är det mest ansvarsfulla du kan göra mot dig själv om du upplever att livet snurrar på lite för fort. Ekorrhjulet kommer inte snurra långsammare om du inte springer lite långsammare. Du bestämmer hur snabbt just ditt hjul skall snurra. Och om du faktiskt stannar ibland och prioriterar att vara stilla. Då kan du springa på i det tempot du vill resten av tiden. Då är chansen större att du håller….

Bara mina tankar såhär på fredag förmiddag!

Kram på dig/Anna