Att komma ut på havet och komma till insikt

Tillsammans har jag och min kärlek köpt en båt som vi valt att placera ute på Tjörn. Tidigare i mitt liv har jag haft en stor längtan till havet och äntligen Gick min önskan i uppfyllelse. Havet och naturen runt om är så otroligt vacker och fin. Känslan i min kropp när jag ser och känner den vackra miljön är rätt oslagbar. Solnedgångar, lukten av saltvatten, ljudet av vågorna m.m. Känslan är frihet, glädje och lugn. Känns verkligen som jag hittat min plats att vara i sommar. 

I helgen var bara jag och pojkvännen ute (utan barnen) och njöt av värmen, vi testade att puttra runt en ö samt badade mitt i det öppna havet. Känner på mig att vi kommer skapa många fina minnen tillsammans. Vad jag också ser fram emot att meditera och yoga på bryggan, båten, stranden och bergen. Det känns i hela mig att detta kommer bli en grym och härlig sommar! En bra sätt för mig att ladda batterierna och verkligen njuta av livet.

Detta med att skaffa båt har fått mig att fundera lite extra kring saker som verkligen är viktigt för mig. Jag kan nog uppleva att mina behov och viljor ofta förminskas. Detta vill jag absolut inte skylla på någon annan än mig själv. Jag tror verkligen att jag inte riktigt lyssnat på mig själv genom åren. I många fall har jag nog förminskat det som faktiskt är viktigt. Kanske har jag skämts eller tänkt att är det inte viktigt för andra så är det nog inte viktigt för mig själv heller. 

När vi kom ut till havet och båten kände jag en känslostorm av glädje och tillfredsställelse. Och att min längtan efter havet blev så uppenbar när jag väl hade det. Att lyssna mer på mig och mitt inre vill jag verkligen jobba på. Därmed blir nog meditationen en viktig del för mig i sommar, förhoppningsvis känner jag lugn och ro för att nysta i det som sker inom mig. 

//Matilda 

Stilla Yinyoga

Jag läser listor över de ”trendigaste” träningsformerna och konstaterar nöjd att yinyoga står högt upp på dem. Att det är inne att träna lugnt och stilla och inte bara flåsigt, svettigt och hårt (vilket jag i och för sig älskar lika mycket) men också att människor faktiskt på allvar börjar prioritera balansen i form av återhämtande yinyoga gör mig genuint lycklig.

Yinyoga är som att bli inlindad i bomull och känslan av mjukhet i kropp och sinne efter en timme är helt magisk. För mig handlar yinyoga så mycket om självkärlek. Att investera i sin egen hälsa och välmående. Och jag kan tycka att det är en av de finaste presenterna man kan ge sig själv. Det som tilltalar mig lite extra med yinyoga är att man till skillnad mot många andra yogaformerna inte på något sätt eftersträvar perfektion i positionerna, utan det finns lika många varianter av dem som det finns kroppar.

Yinyoga är en stilla yogaform som passar de allra flesta och positionerna utförs främst i sittande och liggande. Det är en modern yogaform med rötter i den tidiga yogatraditionen och den beskrivs ofta som en mix av indisk yogafilosofi, mindfulness och traditionell kinesisk medicin. 

Just i detta nu sitter vi planeringen inför höstens kurser och det är inte utan att jag längtar. Att få möta yogisar i stillhet och ha förmånen att guida dem till mjukhet i kropp och sinne är helt fantastiskt. Är du sugen på att testa så har vi ett par klasser på vår youtubekanal som du kan köra hemma och de passar både för dig som är nybörjare och dig som är van att utöva yinyoga.

Se nu till att ge dig själv en timme av självkärlek. Plocka fram lite kuddar och filtar att stötta upp kroppen med om du inte har några yogaprops hemma. Stäng av telefonen, sätt dig ner på mattan och bara gört. Fundera inte så mycket. Lovar att du inte kommer ångra dig!

Tryck gärna en tumme upp om du gillar passet och glöm inte att prenumera på kanalen för kommande pass!

Kram på dig! /Anna

Nu startar peppveckan!

Hej på dig!

Hoppas du har haft en midsommar precis som du önskat dig! Vi har haft en helg fylld med mys, kärlek och glädje. Vi är vana vid att fira denna helgen tillsammans med varandra men i år blev det annorlunda. Den ena ute på Tjörn och den andre nere i Halmstad. Och kanske därför ännu mer taggade för denna vecka som vi kommer att tillbringa lite mer tid tillsammans. 

Under kommande vecka kommer vi lägga fokus på att fylla på med extra pepp. Vi har utformat en mall som du kan ladda ner och skriva ut. Tanken är att fylla på med peppiga saker och aktiviteter som får just dig att känna energi och glädje. Så ta en funderare och se vad du vill lägga in i ditt schema för veckan. 

För oss står begreppet pepp för en känsla av energi och positivitet. Under perioden innan semestern är här så kan många känna sig rätt utpumpade och energilösa. Vi är överlag rätt trötta slitna och då kan det vara svårt att lägga fokus på det som faktiskt är viktigt för oss. Och dessutom känns det ju rätt slösigt att krascha in i semestern och behöva lägga de första veckorna på att komma ner hyfsat i varv. Just därför vill vi lägga in en gemensam peppvecka denna veckan.

Vad du beslutar dig för att göra med veckan är såklart upp till dig. Vi har planerat in en sak varje dag som får oss att må bra. Du väljer själv vad du vill göra. Det behöver inte vara några svulstiga grejer som kostar pengar och det skall verkligen inte kosta någon energi. Inget krav på prestation nu. Skriv ut dokumentet nedan och fyll det med härligheter bara.

Det kommer att hända saker här, instagram, facebook och youtube så håll ögon och öron öppna. Vi önskar att vi kan på något sätt nå fram till just dig och att vi på något sätt kan bidra till en skönare sommar.

“Det är väl klart att vi ska lyfta varandra, lyfter jag dig så lyfter du mig. Vad är inte tryggare och roligare än att göra detta tillsammans än att kämpa på och sprinta på egen hand.”

//Anna och Matilda

En stilla stund på havet-Ett yoga pass för de yngsta

Tänkte jag skulle dela med mig av ett av de yogapassen som jag kör tillsammans med min dotter. Kanske har du också en liten som du vill yoga tillsammans med. Just detta passet är ett havsinspirerat pass som består av positioner som gestaltar olika djur som lever under ytan. Att introducera yogan för barnen på ett lekfullt sätt ökar intresset och förhoppningsvis kan detta ge er en stilla stund tillsammans då ni utforskar kropp och sinne. kan du och ditt barn tillsammans utforska kropp och sinne. Att yoga tillsammans med sitt barn är en fantastisk upplevelse.

Barn lever ofta i ett hektiskt liv och mår bra av att hitta balans mellan aktivitet och återhämtning. Små korta yogastunder kan vara en väg.

Så låt mig få guida er igenom detta pass. Du hittar det på Youtube:

Eller, om du själv vill guida ditt barn så gör du det istället. Inled genom att förbereda ditt barn på vad ni ska göra. Var gärna lite lekfull och ha inlevelse under passet. Ex. ”Skepp å hoj! Idag ska vi ta vår båt ut på havet, det finns några vänner som vill träffa oss”. Vill du sedan dikta upp en berättelse kring de olika djuren så gör du det, eller så gör ni övningarna en efter en. Känn av och se hur länge sit barn orkar stanna i varje position. Det skall inte kännas jobbigt utan lustfyllt och skönt.

Sköldpaddan
Krabban
Hajen
Sjöstjärnan

Avsluta: Genom att ligga kvar i sjöstjärnas position men lägg händerna på magen. Fråga om hen kan känna hur magen växer och blir större när hen andas in. Berätta gärna att det är för att våra lungor fylls med luft. När ni andas ut igen sjunker magen ihop och detta är för att lungorna töms igen. Andas in och ut några gånger. Väck försiktigt och varsamt era kroppar. Tacka ditt barn för en härlig stund tillsammans!

Namaste Matilda