Dan före dan

”Vi har alltid ett val. Stress och oro, eller acceptans och djupa andetag. Vi kan skifta fokus, även om det är dagen före julafton. Vi kan välja vilka tankar som får stanna kvar i vårat medvetande och agera utifrån det som vi vet är bäst för oss och årets julefrid

Det snabbaste sättet att släppa stress är att vara närvarande med någon annan. Om vi stannar upp och lyssnar på någons problem får vi distans till våra egna. När vi kliver in i ett rum för att njuta av dem som finns i det minns vi att julen är en tid för ljus, inte stress.

Sofia Sivertsdotter 2018

Just julen är ju en av våra mest laddade högtider. Så fyllt av traditioner och förväntningar. Ingen får vara ensam, alla skall med och alla skall vara glada och lyckliga. Barnens ögon skall tindra och alla vuxna skall vara fullständigt harmoniska. Och det vet vi ju allihop, att det är långt från sanningen för de allra flesta av oss. Hur ofta blir det just så där?

Men alldeles oavsett vilka förväntningar du har och alldeles oavsett på vilket sätt du kommer att fira, eller inte fira julen, så hoppas vi att du kan gå in i de närmaste dagarna med ett lugn över saker och tings varande. Gör plats för hjärtat att expandera i din bröstkorg. Fyll det med kärlek och tacksamhet över de små sakerna. Släpp gammalt skav och förbered dig inför morgondagen och försök att göra det i lugn, glädje och med ett öppet hjärta.

God Jul go vänner!

/Anna och Matilda

Avkopplande ögonkuddar

En ögonkudde används som ett redskap för att lägga ett tryck på en särskild del av kroppen. Enligt vissa kopplar kroppen av först när ansiktet är avslappnat. En bra idé är därför att placera sin ögonpåse över ögon eller panna. Tyngden av påsen bidrar till att spänningar i nacke, panna och hårbotten minskar. Kan också lindra migrän. En ögonpåse kan också placeras på bröstet för att lindra ångest och oro. Placeras den på magen kan det hjälpa mot mensvärk samt matsmältning. Helt klart bra mot olika spänningar och ett utmärkt hjälpmedel för att lindra stress.

Jag har under en tid designat och sytt upp alldeles egna ögonpåsar efter de behov jag tyckt varit viktiga. Om ni skulle vara intresserade av att inhandla er egna ögonpåse får ni gärna skicka mig ett mail till: matilda@studiostilla.se. (Jag kan leverera dem inom Alingsås innan jul om du vill ge bort i julklapp)

När jag skulle fota de fina påsarna ville såklart dottern vara med och agera modell. Jag blir alldeles varm i hjärtat när hon vill vara med på det jag håller på med.

/Matilda

Varför vill jag downshifta? Och hur skall det gå till?

Jag har ju skrivit en del tidigare om att jag vill downshifta mitt liv. Och nu tänkte jag försöka ge mig på en liten sammanfattning hur det har gått sedan jag tog beslutet för drygt fyra månader sedan. 

Först och främst: Vad menar jag med att downshifta och varför vill jag göra det?

Jo, jag har egentligen känt hela mitt yrkesverksamma liv (trots att jag har haft roliga jobb och trivts på dem. Jag tycker verkligen om att jobba. Det handlar inte om det) att jag verkligen inte uppskattar att leva i det ekorrhjulet det innebär när man förvärvsarbetar på heltid. Jag avskyr att släpa mig upp tidigt på morgonen och binda upp så mycket av min tid på arbetet. Att inte kunna bestämma och styra själv.

Jag vill således känna att jag har mer frihet i livet och det får jag genom att ha mindre tid uppbunden på jobb och för att kunna jobba mindre behöver jag ha mindre utgifter. Rätt enkel ekvation egentligen och därav min främsta anledning till att vilja downshifta. Sedan är jag rätt övertygad om att desto färre prylar man äger desto större frihet har man. Och dessutom känns det som helt rätt ur klimatsynpunkt. Sedan vill jag såklart ha mer frihet i livet på grund av att personen som jag delar mitt liv med bor i en stad 22 mil bort. Och eftersom ingen av oss vill flytta från våra barn i nuläget så behövs det mer ledig tid (alternativ flexibelt arbete) för att vi skall ha mer tid tillsammans en ett par helger i månaden. Inte helt oviktigt i sammanhanget. 

Och hur går det då?

Jomen vet ni, det går ändå rätt bra. Nu har jag ju varit sjukskriven i snart 10 månader så det är ju inte som om min ekonomi blivit BÄTTRE under det gångna året. Man kan väl säga att mitt fyramånaders köpstopp här under hösten har gjort att jag inte har gått lika mycket minus som jag hade gjort utan det. Att minimera minuset har således varit främsta målet so far. Att vara sjukskriven är verkligen förödande för ekonomin och jag är oerhört tacksam över att mitt sparkonto iallafall inte var helt tomt när jag gick in den här sjukskrivningen. Nu har jag pausat köpstoppet över julen men min ambition är att gå på det igen efter nyår. När det kommer till mina övriga utgifter så har jag dragit ner det som går att dra ner. Matkontot har jag lyckats minska rätt rejält till exempel.

Vad är planen framåt?

Om allt går som det skall så kommer jag kunna minska mina boendekostnader rätt rejält under början av 2020. Jag har ett lägenhetsbyte på gång (men tänker inte ropa hej förrän allt är påskrivet och klart) och går det igenom kommer jag minska min boendekostnad med nästan 4000 i månaden vilket är rätt mycket när man är ensam om sin ekonomi. Och om flytten blir av kommer även min boendeyta minska, vilket kommer medföra att jag kommer bli tvungen att göra mig av med ännu mer saker! En winwin således. Så det går långsamt framåt kan man säga. Min förhoppning är att kunna börja gå ner i arbetstid så smått efter sommaren! Min långsiktiga plan med målet om full frihet ligger ju 4 år fram i tiden, så det är ett tag kvar. Men jag tänker att sådana här livsstilsförändringar måste få ta lite tid också. Och så skall man ju må bra på vägen också! Känner mig fortfarande väldigt pepp och glad när jag tänker på vad jag har framför mig.

/Anna

Sankalpa – tredje advent

Denna advent, med bara ett par veckor kvar på detta årtionde, har vi skapat ett intentionsredskap som vi vill dela med dig. Vi känner att det är viktigt att dela med oss av något alldeles extra till dig som följer oss på Instagram, Facebook och bloggen. Så därför har vi designat ett eget material till just dig. 

Sankalpa översätts ofta till intention. ’San’ syftar till högsta giltighet, och ’kalpa’ betyder löfte. Så sankalpa blir ditt löfte av högsta graden för att stötta dig att leva, följa, din sanning. Sankalpa kan också ses som ett sinnestillstånd av klarhet, fokus, riktning, meningsfullhet och energi. Så här i slutet av året när känslan av förändring ofta är stark , kan det vara skönt att vända fokus inåt och lita på känslan för att sätta riktning framåt.

Redskapet är uppbyggt med fyra noga utvalda rubriker för att ge dig möjlighet till ett fantastiskt 2020. Spara ner bilden och skriv ut den till dig själv och kanske till en vän. Sätt dig i lugn och ro, gärna i en trivsam miljö och med ett leende på läpparna. Börja gärna med en meditation eller några mjuka sköna andetag för att bli mer närvarande. Fundera sedan på vad som ska bli din riktning för året. Försök att inte krångla till det men se det ändå som en liten utmaning. Det ska vara mysigt och roligt att planera sina intentioner.

Materialet ger dig också möjlighet att sätta upp delmål för att uppnå dina mål för kommande år. Hur underbart? Små delmål och små steg på vägen gör det lättare för dig att nå dina drömmar. På så sätt blir dina visualiseringar steg till verklighet. Sätt sedan upp din text där du ser den och boka in delmålen i din almanacka. Påminn dig själv att du förtjänar att leva ditt drömliv! 

Var mindre självkritisk och våga leva din dröm. Våga släpp taget om ”tänk om…”, våga släppa gamla tankemönster och våga lita på dig själv. DU klarar det! Du kommer att utvecklas och skaffa dig mer självförtroende. Låt 2020 bli ditt år!

/Anna och Matilda

En hållbar arbetssituation

Upplever du din arbetssituation som stressig och påfrestande i för hög grad? Att känna stress då och då är inget farligt det är en naturlig reaktion för oss människor men att vara stressad under en lång period kan tillslut göra dig sjuk. Med en lång period brukar man mena ca 6-12 månader.

För ett år sedan upplevde jag min arbetsplats som otrygg, stressig och tung. Jag sökte hjälp hos chefen men inga större förändringar skedde. Vi pratade i arbetslaget och vi tillsammans försökte förbättra miljön på avdelningen. Men vi hade för mycket motgångar. I ett år kämpade vi. Jag kände en stor frustration kring hur organisationen var uppbyggd och ilska kring att vi hade det som vi hade och jag ältade så mycket men samtidigt ville jag få det att funka. Jag tyckte ju verkligen om mitt jobb, men jag räckte inte till. Jag hade inte förutsättningarna till att lyckas. 

För två månader sedan tog det stopp. Jag hade ångest, hjärtklappning, svettningar, hade svårt att lägga saker på minnet, stunder där jag inte visste vart jag var, trött, irriterad, spänd i hela kroppen, huvudvärk, arg, ledsen, hörde inte vad folk sa och yrsel. Kroppen sa i från på så många sätt.

Idag är jag påväg tillbaka in i arbetet igen. Och skall jag vara ärlig så är livrädd samtidigt som jag har en drivkraft att bli frisk. Jag försöker vara försiktig och lyssna till min kropp. Många symtom känner jag fortfarande dagligen och min energi tar slut fort. För att bli frisk har jag hjälp av ett antal strategier som jag jobbar med varje dag, både nu under min rehab, men även i framtiden för att undvika att hamna här igen.

  • Ta pauser på en stilla plats och andas
  • Göra en sak i taget. Många bollar i luften är inget för mig
  • Prioritera det som är viktigast och lägga allt annat åt sidan
  • Återhämta mig genom stillhet, göra saker som ger energi
  • Dra ner på mina krav
  • Vara närvarande i nuet. Inte fastna i det som hände i går eller det som eventuellt händer i morgon.

Vad har du för strategier som du använder dig av för mer välmående och mindre stress på ditt arbete?

/Matilda

Samarbete med Alingsås Rygg & Idrottsklinik

Studio Stilla utan någon egen yogastudio? Alingsås Idrottsklinik? Hur hänger det ihop egentligen? Jag har fått en hel del frågor och såhär ligger det till. Studio Stilla är yogastudion utan någon fysisk ”egen” yogastudio. Svårare än så är det inte. Eftersom jag har ett finfint samarbete med Alingsås Rygg & Idrottsklinik så erbjuder jag all min yogaundervisning där. Och det är en lösning som jag är supernöjd med. Sedan driver jag  tillsammans med Matilda vår blogg, social medier och vissa andra uppdrag helt oberoende. Men alla yogakurser har jag som sagt på kliniken. 

På kliniken arbetar flera professioner med oerhört hög kompetens och jag är så stolt och glad över att ingå i ett sådant fint team. Vi har naprapater, en massör, personlig tränare, samtalsterapeut, ortopedläkare och så jag som är sjuksköterska och yogalärare. Kliniken växer så det knakar och vi är alltid på jakt efter kompetenta och välutbildade medarbetare. (Så känner du att din profession skulle kunna vara ett komplement till vårt team får du gärna höra av dig. Vi tycker bara att det skulle vara roligt om vi blev fler).

Som planen ser ut så kommer kommer jag förhoppningsvis utöka min tid på kliniken under året (jag kommer såklart jobba kvar som skolsköterska också) och vilka tjänster jag kommer erbjuda kommer jag berätta mer om längre fram. Det kommer hända så mycket roligt framöver och det skall bli så spännande!

/Anna

Varför är söndagen så viktig för mig?

Äntligen söndag! Här hemma har söndagar blivit en riktigt härlig dag. Detta har blivit en viktig dag för att avsluta och knyta ihop veckan som gått men också att förbereda inför kommande vecka. Det är en perfekt dag för lugn, kärlek och harmoni. Jag kommer här dela med mig av mina bästa tips för att skapa en härlig energi i knopp och kropp. 

1. Ladda upp med en riktig mysfrulle

Jag älskar att äta en extra god frukost denna dag. Att ta lite extra tid på sig att förbereda är inte helt fel. En kopp te, en shot, gröt eller nygräddade våfflor tillsammans med tända ljus är inte att underskatta. Sitt gärna lite extra länge kanske tillsammans med ett gott sällskap, en bok eller ett poddavsnitt

2. Meditation

För dig som har barn i hemmet och vill ha en stund för dig själv kan det vara en fördel att ta denna punkt före frukosten. Tänd ljus, sätt dig bekvämt och slut ögonen. Andas. Andas långsamt och mjukt. Att sträcka på kroppen i egen takt i olika positioner är ett utmärkt sätt att väcka kroppen. Mer om detta kan du läsa HÄR. I min morgonrutin brukar jag också skriva tacksamhetsdagbok, reflektera kring veckan och skriva ner vad jag ska ta med mig in i den nya. 

3. Träna

Att ta en promenad i naturen, köra ett flås pass eller lite skön yoga brukar stå med på söndagsschemat. Jag tycker det är så härligt när kroppen får jobba och huvudet stängs av. Och boosten man får efteråt är ju helt magisk! 

4. Att boosta sig själv

Vad passar alldeles perfekt efter ett gött träningspass denna dag? Jo, en härlig dusch med hårinpackning och kroppsskrubb. Älskar också att köra ansiktsmask, måla naglarna och annat smått och gott för att få en härlig känsla. 

5. Att plocka i ordning

Det ger mig en lugnande och tillfredsställande känsla när saker och ting ligger på rätt plats och när det är rent och fint hemma. Gärna städa köket lite extra, tvätta och vika kläder och lakan, storhandla m.m. Energin i hemmet är on top efter detta! 


Dagen fortsätter i stillhet och jag känner mig mer än redo inför en ny vecka! 

/Matilda